Tuesday, February 15, 2011

:: 12 Rabi'ul Awal 1431H : Salam Maulidur Rasul dari aarproduction..

Hari ini hari cuti.. Semua orang suka tahap gampang bila hari cuti kan.. Setiap tahun bila tiba 12 Rabi'ul Awal mesti cuti.. Hari ini hari maulud nabi kata orang tua.. Sehari mungkin sekejap,mungkin jugak lama bagi yang menghayatinya betul-betul..

Sabda Nabi S.A.W“ Dari Ibnu Mas’ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : Orang yang terdekat denganku pada hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.” ( Hadis Riwayat At-Trimidzi )

Di hari baik mulia elok ni sama-samalah kita banyakkan berselawat ke atas junjungan baginda Nabi Muhammad SAW.. Tiada keburukan apabila kita berbuat kebaikan.. Memang lahh!! HAHA..


***



Perkataan selawat ( Arabالصلوات‎ ) diambil dari perkataan solat ( Arabالصلاة‎ ), doapujian].
Ibnu Kasir berkata dalam tafsirnya: Telah berkata Al-Bukhariy: Telah berkata Abu `Aliyah:
Salawat Allah subhanahu wata`ala ialah pujian-Nya di sisi para malaikat.
Dan salawat malaikat ialah doa.
Dan salawat orang mu'min ialah memohon rahmat daripada Allah ke atas Nabi Muhammad SAW
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi (Muhammad s.a.w). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan. [Al-Ahzab: 56]


Okayy semua.. Seterusnya... Yang kat atas tu review jer..
Jom sama-sama kita curi masa kita at least 5 minit pun cukuplah untuk tengok koleksi-koleksi selawat dan kepentingan dan kelebihan selawat ni.. Seriously banyak!!!




>>> Lafaz Selawat
>>> Tingkat-tingkat Selawat
>>> Kepentingan Selawat
>>> Kelebihan Selawat








p/s: Marilah sama-sama kita berusaha untuk berubah ke arah kebaikan dan mencontohi sunnah-sunnah baginda.. Sesungguhnya baginda wajib dan hanya layak untuk dicontohi.. Salam Maulidur Rasul semua.. =)

















::  bye uOOLlllss!!  ::
A U F I R H A N | R O S L A N D  
i'm amazing,just with the way i am..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...